Cultuuronderwijs
Cultuur; hoe je doet, reageert, de wereld waarneemt, het maakt wie je bent!
Cultuureducatie vinden wij op school dan ook enorm belangrijk, maar wat houdt het eigenlijk precies in?
Cultuureducatie:
- Biedt kinderen ruimte om op meerdere manieren te leren en vaardigheden eigen te maken.
- het draagt bij aan de creativiteitsontwikkeling.
- het speelt in op de brede ontwikkeling van een kind.
- het bevordert het cultureel zelfbewustzijn.
- Het nodigt uit tot ontdekkend leren, zaken van velerlei kanten te bekijken en daaruit een eigen waarheid distilleren.
- Cultuureducatie sluit aan bij en/of verrijkt andere vakken als rekenen en wereldoriëntatie.
- Het biedt kinderen meerdere keuzes om in opdrachten hun eigen discipline te kiezen en uit te werken.
Evaluatie van de culturele plannen van 2020-2021
- Invoering van Da Vinci 2.0, jaar twee: goed verlopen
- Derde fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakt renovatie mogelijk)
- Co-teaching door vakleerkracht muziek; gelukt, tijdens de periode van de coronarestricties, was dit online.
- Gitaarles voor teamleden; gelukt, gedurende de periode dat coronarestricties dit niet toe lieten, was dit online.
- Zingen na schooltijd voor de kinderen; gelukt, tijdens de periode van de coronarestricties, was dit online.
- Integratie muziek in andere lessen; gelukt, deze lessen hebben online plaats gevonden ten tijde van de coronarestricties.
- Aanschaf geluidsbox
- Museumbezoeken in lijn met de thema’s van de kosmische methode Da Vinci; door de corona-beperkingen helaas niet gelukt
- Erfgoedspoor: het verder in kaart brengen van Lokaal Erfgoed; door de corona-beperkingen helaas niet gelukt
- Theater: theater beleven buiten school; door de corona-beperkingen helaas niet gelukt. Wel was er toen het weer kon een enthousiast, magisch optreden van een goochelaar, waar alle leerlingen volop van hebben genoten.
- Extra aandacht voor de expressieve discipline: beeldende vorming, blijft aandachtspunt
Culture plannen in 2021-2022
- Invoering van Da Vinci 2.0, jaar drie. Dit schooljaar, ter oriëntatie uitgebreid met de mooie Kunstlijn van Da Vinci 2.0
- Derde fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakt renovatie mogelijk) dit is met een half jaar verlengd aangezien enkele activiteiten niet door konden gaan vanwege Covid-19
- Co-teaching door vakleerkracht muziek;
- Gitaarles voor teamleden;
- Schoolbreed: muzikale voorstelling
- Aanschaf geluidsbox
· Muziekonderwijs: naast de muzieklessen die leerkrachten zelf verzorgen krijgen de leerlingen tweewekelijks les van een vakleerkracht muziek (mogelijk door NPO gelden)
- Museumbezoeken/Erfgoedspoor (Lokaal Erfgoed): in lijn met de thema’s van de kosmische methode Da Vinci
- Theater: theater beleven buiten school
- Extra aandacht voor beeldende kunst en dans: de mogelijkheden voor gastlessen van een kunstenaar ‘in de klas’ worden onderzocht
- Ouders informeren over sprankelende culturele activiteiten in de buurt.