Cultuuronderwijs
Cultuur; hoe je doet, reageert, de wereld waarneemt, het maakt wie je bent!
Cultuureducatie vinden wij op school dan ook enorm belangrijk, maar wat houdt het eigenlijk precies in?
Cultuureducatie:
- Biedt kinderen ruimte om op meerdere manieren te leren en vaardigheden eigen te maken.
- het draagt bij aan de creativiteitsontwikkeling.
- het speelt in op de brede ontwikkeling van een kind.
- het bevordert het cultureel zelfbewustzijn.
- Het nodigt uit tot ontdekkend leren, zaken van velerlei kanten te bekijken en daaruit een eigen waarheid distilleren.
- Cultuureducatie sluit aan bij en/of verrijkt andere vakken als rekenen en wereldoriëntatie.
- Het biedt kinderen meerdere keuzes om in opdrachten hun eigen discipline te kiezen en uit te werken.
Concrete items voor het schooljaar 2019-2020:
- Invoering van Da Vinci 2.0:jaar 1 is positief afgesloten. Een mooi succes was het school-brede thema "De Grieken en Romeinen".
- Tweede fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakte renovatiemogelijk in 2018-2019 is fase 1 uitgevoerd)
- Aanschaf keyboard:)
- Aanschaf begeleidingsinstrumenten voor de kinderen (trommels en triangels):)
- Workshops muziek methode 123ZING voor het team:vanwege COVID-19 slechts een.
- Co-teaching door vakleerkracht muziek:)
- Gitaar en keyboard les voor teamleden:)
- Zingen na schooltijd voor de kinderen:)
- Training koor voor het team;door COVID-19 geen trainingen koor. In de derde uitvoeringsfase volgt een alternatief.
- Museumbezoeken zoveel mogelijk in lijn met een thema van Da Vinci;vanwege COVID-19 deels mogelijk.
- Erfgoedspoor: het bezoeken van Lokaal erfgoed; vanwege COVID-19 deels mogelijk.
- Theater op school en in theaters; op school twee voorstellingen:), in het tehater helaas niet vanwege COVID-19
Leuke culturele plannen
voor 2020-2021:
- Invoering van Da Vinci 2.0, jaar twee.
- Derde fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakt renovatie mogelijk)
- o Co-teaching door vakleerkracht muziek
- o Gitaarles voor teamleden
- o Bij voldoende animo Zingen na schooltijd voor de kinderen
- o Integratie muziek in andere lessen
- Museumbezoeken in lijn met de thema’s van de kosmische methode Da Vinci
- Erfgoedspoor: het verder in kaart brengen van Lokaal Erfgoed
- Theater: theater beleven buiten school
- Extra aandacht voor de expressieve discipline: beeldende vorming.
Cultuur, met recht het fundament!