Cultuuronderwijs

Cultuur; hoe je doet, reageert, de wereld waarneemt, het maakt wie je bent!

Cultuureducatie vinden wij op school dan ook enorm belangrijk, maar wat houdt het eigenlijk precies in? 

Cultuureducatie:

  • Biedt kinderen ruimte om op meerdere manieren te leren en vaardigheden eigen te maken.
  • het draagt bij aan de creativiteitsontwikkeling.
  • het speelt in op de brede ontwikkeling van een kind. 
  • het bevordert het cultureel zelfbewustzijn. 
  • Het nodigt uit tot ontdekkend leren, zaken van velerlei kanten te bekijken en daaruit een eigen waarheid distilleren.
  • Cultuureducatie sluit aan bij en/of verrijkt andere vakken als rekenen en wereldoriëntatie.
  • Het biedt kinderen meerdere keuzes om in opdrachten hun eigen discipline te kiezen en uit te werken.

Concrete items voor het schooljaar 2019-2020:

  • Invoering van Da Vinci 2.0:jaar 1 is positief afgesloten. Een mooi succes was het school-brede thema "De Grieken en Romeinen".
  • Tweede fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakte renovatiemogelijk in 2018-2019 is fase 1 uitgevoerd)
    • Aanschaf keyboard:)
    • Aanschaf begeleidingsinstrumenten voor de kinderen (trommels en triangels):)
    • Workshops muziek methode 123ZING voor het team:vanwege COVID-19 slechts een.
    • Co-teaching door vakleerkracht muziek:)
    • Gitaar en keyboard les voor teamleden:)
    • Zingen na schooltijd voor de kinderen:)
    • Training koor voor het team;door COVID-19 geen trainingen koor. In de derde uitvoeringsfase volgt een alternatief.
  • Museumbezoeken zoveel mogelijk in lijn met een thema van Da Vinci;vanwege COVID-19 deels mogelijk.
  • Erfgoedspoor: het bezoeken van Lokaal erfgoed; vanwege COVID-19 deels mogelijk.
  • Theater op school en in theaters; op school twee voorstellingen:), in het tehater helaas niet vanwege COVID-19

Leuke culturele plannen

voor 2020-2021:

  • Invoering van Da Vinci 2.0, jaar twee.
  • Derde fase van de renovatie van het muziekonderwijs (Muziekimpuls subsidie maakt renovatie mogelijk)
    • o Co-teaching door vakleerkracht muziek
    • o Gitaarles voor teamleden
    • o Bij voldoende animo Zingen na schooltijd voor de kinderen
    • o Integratie muziek in andere lessen
  • Museumbezoeken in lijn met de thema’s van de kosmische methode Da Vinci
  • Erfgoedspoor: het verder in kaart brengen van Lokaal Erfgoed
  • Theater: theater beleven buiten school
  • Extra aandacht voor de expressieve discipline: beeldende vorming.

Cultuur, met recht het fundament!